Bureau de Change voegt bronzen lift toe aan art deco-kantoorgebouw uit de jaren 1920

Bronzen lasergesneden vellen wikkelen zich rond de liftschacht die door dit gebouw in het centrum van Londen loopt, dat is bijgewerkt door architectuurstudio Bureau de Change.

De lift verbindt alle vier verdiepingen van The Gaslight, een ontwikkeling voor gemengd gebruik die is gemaakt in een art deco-gebouw in de wijk Fitzrovia in het centrum van Londen.

Oorspronkelijk gebouwd in 1929 als kantoren voor de inmiddels ter ziele gegane Gas, Coke and Light Company, is het gebouw onlangs volledig gerenoveerd door dMFK Architects met een reeks lichte, luchtige kamers.

Bureau de Change kreeg de opdracht om de interieurs te ontwikkelen, die een eigentijdse uitstraling moeten hebben en toch hints laten zien van het art deco-erfgoed van het gebouw.

“We werken graag met bestaande gebouwen en transformeren ze voor een nieuw doel, maar doen het met een soort nostalgie in het hart van de ontwerpen”, zegt Katerina Dionysopoulou, co-directeur van Bureau de Change.

“Het was een genoegen om deze ideeën voor The Gaslight te verkennen en uiteindelijk een gebouw te verrijken zodat het een nieuwe betekenis kan krijgen.”

Het Gaslight-gebouw is toegankelijk via een lobby die wordt verlicht door een drietal grote bolvormige hanglampen.

Centraal staat een opvallende lift. De schacht van de lift is gemaakt van beton dat Bureau de Change heeft gewikkeld in twee lagen op maat gemaakte bronzen platen.

De eerste bronzen plaat is plat en is met een laser uitgesneden om een ​​ingewikkeld art deco-geïnspireerd patroon te vertonen. Lasersnijden is ook gedaan op het tweede bronzen blad, maar dit is gevouwen om plooien in concertina-stijl te hebben.

Over elkaar gelaagd creëren de platen een moiré-effect dat het beton eronder verdoezelt.

Het tweede geplooide bronzen blad draait in een hoek van 90 graden om de onderkant van de trap van de lobby te bekleden. Dit pelt uiteindelijk af, waardoor alleen de platte bronzen plaat de liftschacht op de bovenste verdiepingen van het gebouw bedekt.

“Industriële materialen en fabricagetechnieken werden daarom op een meer ambachtelijke manier onderzocht, met lasergesneden bronzen panelen gevouwen om een ​​ingewikkeld raamwerk te creëren”, voegde de co-directeur van de studio, Billy Mavropoulos, toe.

Het witte terrazzo dat de vloer en trappen van de lobby bedekt, is ook gebruikt om de onderste helft van de badkamers en gangen van het gebouw te bekleden, een moderne interpretatie van de houten lambrisering die volgens de studio in het oorspronkelijke gebouw zou zijn verschenen.

De oppervlakken zijn verder geverfd in koele grijze of saliegroene tinten.

Sommige glazen wanden in het gebouw zijn bedekt met mooi gevormde patronen die passen bij de uitsparingen op de liftschacht.

Andere unieke details zijn de deurklinken van de ingang van het gebouw, die met de hand zijn uitgesneden met een reeks groeven. Het adresnummer van de Gaslight is ook gevormd in de metalen spaken die langs de bovenkant van de gerestaureerde poort aan de voorkant lopen.

More Stories
Werkloosheid: geplande ontslagen twee keer zo snel als in de vorige recessie