Hoe organiseren we onze vakanties? Waar houden we rekening mee bij het selecteren van het vervoermiddel dat ons naar onze bestemming brengt? Of welke variabelen analyseren we om het etablissement te kiezen waar we zullen verblijven of het restaurant waar we gaan dineren? De reiswereld heeft de afgelopen jaren een ware revolutie ondergaan die de hele Spaanse hotelsector heeft getroffen. Deloitte schetst in haar studie de digitale reiziger met welke trends de nieuwe reiziger rekening moet houden als we willen dat onze strategie zich aanpast aan hun behoeften.
1. Nieuwe consumptiepatronen
We worden geconfronteerd met een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door technologie die de manier waarop we elk product consumeren volledig heeft veranderd en die heeft geleid tot de online transformatie van het bedrijfsleven. Door de verschillende gedragingen te analyseren, kunnen we er drie uitlichten die steeds meer volgers hebben:
•Lowxury: Consumenten willen luxe ervaringen, maar voor een prijs die in hun portemonnee past.
•Technologische revolutie: bedrijven moeten zich in hun geheel aanpassen aan een nieuwe consument die permanent verbonden is en die zijn aankopen doet vanaf verschillende apparaten.
•Deel en geef uw mening: sociale netwerken hebben het bereik vergroot dat voorschrijvers een paar jaar geleden hadden. Elke gebruiker kan zijn ervaringen in realtime delen.
2. Protagonisme van sociale netwerken
De opkomst van sociale netwerken in het leven van consumenten heeft ertoe geleid dat bedrijven veel meer zorg moeten besteden aan hun communicatie met consumenten, door flexibele en effectieve digitale communicatiekanalen tot stand te brengen waarmee ze een constante dialoog met consumenten kunnen onderhouden.
3. De multitoeristische reiziger
Een nieuw reizigersprofiel is geconsolideerd dat wordt gekenmerkt door meer ervaring en veeleisend zijn, op zoek naar een unieke en gedifferentieerde ervaring bij elke reis. Hotelmarketing kan zijn aanbod niet op één profiel concentreren, de sleutel is segmentatie en elke klant voelt zich uniek.
4. Ontwikkelingsmethode
Net zoals het consumentengedrag dankzij technologie een transformatie heeft ondergaan, heeft de creatie en lancering van producten deze verandering ondergaan. Onder deze nieuwe vormen valt de Lean Startup-methode op, die creativiteit en de ontwikkeling van projecten met wendbaarheid bevordert, maar het is niet de enige omdat co-creatie veel sectoren bereikt dankzij de voordelen die het oplevert voor zowel bedrijven als hun klanten.
5. Emotionele consument
Deskundigen bevestigen dat 75% van de aankoopbeslissingen onbewust wordt genomen, een beroep doen op de emoties die door dat product of die ervaring worden gegenereerd, dus bij het voorstellen van een strategie moeten we prioriteit geven aan dit aspect, door de ervaringen van consumenten te analyseren. Het uiteindelijke doel is om van de winkelervaring meer te maken dan alleen een koude transactie.